Publisert: 15.03.2021
Endret: 27.04.2023
Beregningene i figurene under er basert på endelige tall innrapportert fra kommunene til SSB, i tillegg til noen manuelt innhentede tall.
Under tabellene og figurene kan du lese mer om
- prioriteringer
- behov/dekningsgrader
- produktivitet/enhetskostnader
- kvalitet
Tallene i tabellen og tjenesteprofilen er hentet direkte fra SSB og oppdateres automatisk ved endringer hos SSB. Unntak er ressursbruksindikatoren og noen andre manuelt innhentende tall.
Du kan lese mer om KOSTRA-rapportering på SSB https://www.ssb.no/offentlig-sektor/statistikker/kostrahoved/aar-forelopige
Les mer om tjenesteprofilen og datagrunnlaget i ASSS under fanen «Om datagrunnlaget i ASSS» øverst på siden.
Tabell 1. Nøkkeltall samferdsel. Fredrikstad
Figur 1. Tjenesteprofil samferdsel
Om samferdsel i Fredrikstad
De tendenser som beskrives i det følgende er knyttet til data fra treårsperioden 2018-2020.
Prioriteringer
Indikatorene i denne kategorien viser hvordan de frie inntektene til kommunen fordeles på ulike formål.
Samferdselsnettverket har pt ingen indikator som naturlig passer under gruppen prioritering.
Dekningsgrader
ASSS-indikatorene som tilhører denne kategorien viser tjenester som leveres på det aktuelle området, sett opp mot tjenestetilbudets målgruppe.
Fredrikstad har hatt fallende veilengde pr innbygger i treårsperiden; fra 56,5 til 55,2 km/10 000 innbyggere. Antall km tilrettelagt for syklende steg i Fredrikstad; fra 5,1 til 5,3 km/10 000 innbyggere. I nettverket steg veilengden fra 28,5 til 29,5 km/10 000 innbyggere og sykkelveilengden økte fra 5,7 til 6,1 km/10 000 innbyggere..
Produktivitet/enhetskostnader
Indikatorer i denne kategorien inneholder informasjon om kostnaden ved å produsere en enhet av den aktuelle tjenesten.
Det overordnete kostnadsbildet for veidrift følges gjennom indikatoren «Brutto driftsutgifter eksklusiv avskrivninger pr km». Fredrikstad hadde økende kostnader i treårsperioden; fra 98 656 til 115 623 kr/km. I nettverket sank kostnadene fra 325 871 til 306 457 kr/km.
Samferdselsnettverket har gjort et stort arbeid med å bryte ned driftskostnadene i ulike deler og formål, ut over Kostras rapporteringskrav. Dermed kan vi mer presist følge kostnadsfordeling innad i den enkelte kommune og utvikling over tid.
Fredrikstad hadde stigende utgifter til gatebelysning pr lyspunkt; fra 688 til 763 kr/lyspunkt. I nettverket steg kostnadene fra 889 til 952 kr/lyspunkt.
Kommunen hadde synkende utgifter til drenering/overvann; fra 10,6 til 8,8 kr/meter vei. I nettverket steg kostnaden fra 10,9 til 14,4 kr/meter.
Utgiftene til trafikksikkerhet, skilting og veimerking er slått sammen. Fredrikstad hadde stigende ressursbruk i treårsperioden; fra 6,5 til 13,7 kr/meter vei. I nettverket steg ressursbruken fra 38,1 til 43,8 kr/meter.
Veidekke er viktig for bl.a. opplevd kvalitet ved veien. I Fredrikstad økte kostnadene fra 20,4 til 34,4 kr/meter. I nettverket sank innsatsen fra 50,0 til 47,5 kr/m.
Veinettet skal holdes reint og ryddig. Fredrikstad hadde stigende ressursbruk til renhold; fra 10,3 til 13,6 kr/m. I nettverket steg ressursbruken umerkelig fra 35,3 til 35,5 kr/m.
Ressursbruk til vinterdrift svinger veldig mellom kommunene og med vekslende vintervær. For 2020 var laveste kostnad 12,8 og høyeste 148,6 kr/m. Fredrikstad har synkende tendens i treårsperioden; fra 21,3 til 12,8 kr/m. I nettverket sank gjennomsnittet fra 112,5 til 73,0 kr/m.
Regnskapsregler beskriver forskjellene på vedlikeholdinnsats fra driftbudsjettet og investering i eksempelvis veidekke/asfalt. Nettverket følger derfor investeringsnivået på veidekke særskilt. Fredrikstad hadde stigende nivå; fra 25,5 til 53,6 kr/m. I nettverket steg investeringsnivået fra 61,7 til 72,6 kr/m.
Kvalitet/utdypende tjenesteindikatorer
De utdypende tjenesteindikatorene supplerer indikatorene som viser prioritering, dekningsgrader og produktivitet, men kan ikke plasseres i noen av disse tre kategoriene.
Samferdselsnettverket i ASSS følger tilstandsutviklingen på veinettet gjennom to indikatorer. Kriteriene og metoden er innarbeidet i samarbeid med Multiconsult. Vi fokuserer på (a) adkomst/gang- og sykkelvei og (b) gate/samlevei. I tillegg vurderes bruer. For adkomst/GS er akseptabel standard satt til tilstandsgrad (TG) 2 eller bedre. For gate/samlevei er akseptabel standard satt til TG1 eller bedre. Kartleggingen gir en andel i prosent som oppfyller akseptabel standard. I 2021 var gjennomsnittlig andel blant de ti ASSS-kommunene 91 % (vektet tilstandsgrad 1,3) for adkomst/gang- og sykkelvei og 62 % (vektet tilstandsgrad 1,3) på gate/samlevei.
For adkomstvei og gang-/sykkelvei i Fredrikstad er vektet tilstandsgrad 1,3. Dette er likt nettverkssnittet. For gater og samleveier er vektet tilstandsgrad 1,2. Dette er bedre enn nettverkssnittet. Oppgraderingsbehovet for veibane er beregnet til 681 kr/m. For bruer er vektet tilstandsgrad 0,8. Dette er bedre enn nettverkssnittet. Oppgradering bruer er beregnet til 9 098 kr/m.
Fredrikstad har hatt synkende tilstandsutvikling på veibane fra kartlegging i 2015, 2018 og til 2021. Tilstanden for bruer er stigende i perioden 2015-2021.
Les mer om denne tilstandskartleggingen her ASSS samferdsel: vedlikeholdsetterslepet vokser