Publisert: 15.03.2021

Endret: 27.04.2023

Beregningene i figurene under er basert på endelige tall innrapportert fra kommunene til SSB, i tillegg til noen manuelt innhentede tall.

Du kan se kommunens resultater på

  • prioriteringer
  • behov/dekningsgrader
  • produktivitet/enhetskostnader 
  • kvalitet

Tallene i tabellen og tjenesteprofilen er hentet direkte fra SSB og oppdateres automatisk ved endringer hos SSB. Unntak er ressursbruksindikatoren og noen andre manuelt innhentende tall.

Du kan lese mer om KOSTRA-rapportering på SSB https://www.ssb.no/offentlig-sektor/statistikker/kostrahoved/aar-forelopige 

Les mer om tjenesteprofilen og datagrunnlaget i ASSS under fanen «Om datagrunnlaget i ASSS» øverst på siden. 

 

Tabell 1. Nøkkeltall grunnskole. Fredrikstad

Figur 1. Tjenesteprofil grunnskole

Kommentarer til tallene

 

Om grunnskole i Fredrikstad

Fredrikstad er en av fem ASSS-kommuner med ny kommunestruktur fra 1. januar 2020. Kommunesammenslåingen påvirker tallene for 2020, og muligheten for sammenligning med tidligere år.

Antallet elever med direkte overgang fra VG1 til VG2 har gjort et hopp i Fredrikstad sammenlignet med de to forgående årene, og kommunen ligger nå over snittet for ASSS. Samtidig scoret grunnskoleelevene i Fredrikstad lavest i ASSS på nasjonale prøver på alle trinn i 2020.

Prioritering og behov

Ressursbruksindikatoren viser at Fredrikstad ligger rett under snittet i ressurser brukt på grunnskole (netto driftsutgifter fratrukket avskrivinger) blant ASSS-kommunene, korrigert for utgiftsbehov, arbeidsgiveravgift og pensjonsutgifter. Utgiftsbehovet er basert på kostnadsnøkkelen for kommunene.  

Netto driftsutgifter pr. elev har steget litt i Fredrikstad siste tre år, men er fortsatt under ASSS-snittet og ca 8500,- under Oslo, som har høyeste netto driftsutgifter pr. elev i ASSS.

Dekningsgrader, produktivitet og enhetskostnader

På indikatorene for spesialundervisning er Fredrikstad på ASSS-snitt på prosent av elevmassen som mottar spesialundervisning. Det har vært en jevn nedgang i timetall pr. elev siden 2018, og det gis i snitt seks timer mindre pr elev i 2020 enn i 2019. Fredrikstad skiller seg ut ved å være blant de som gir færrest timer spesialundervisning pr. elev i ASSS.

Kvalitet

Nasjonale prøver viser hvor stor andel av elevene som ligger på de øverste mestringsnivåene i lesing, engelsk og regning (nivåene 2 og 3 for 5. Trinn, og 3 -5 på 8. og 9. trinn). Fredrikstadelevene scorer lavest i ASSS på alle trinn på disse indikatorene. Andelen elever med direkte overgang fra VG1 til VG2 gikk opp 2,4 %  fra 2019, og ligger dermed over snittet for ASSS i 2020. Indikatoren vurdering for læring går litt ned og er på snitt i ASSS i 2020.  Vurdering for læring sier noe om elevens vurdering av lærerens praksis, basert på åtte bakenforliggende spørsmål i Elevundersøkelsen.

Lær mer om tjenesteprofilene og datagrunnlaget i ASSS

Grunnleggende informasjon om tjenesteprofilen, indikatorene og ASSS-samarbeidet finner du i toppmenyen på www.asss.no

Blant annet kan du lese mer om: