Publisert: 15.03.2021

Endret: 27.04.2023

Beregningene i figurene under er basert på endelige tall innrapportert fra kommunene til SSB, i tillegg til noen manuelt innhentede tall.

Du kan se kommunens resultater på

  • prioriteringer
  • behov/dekningsgrader
  • produktivitet/enhetskostnader 
  • kvalitet

Tallene i tabellen og tjenesteprofilen er hentet direkte fra SSB og oppdateres automatisk ved endringer hos SSB. Unntak er ressursbruksindikatoren og noen andre manuelt innhentende tall.

Du kan lese mer om KOSTRA-rapportering på SSB https://www.ssb.no/offentlig-sektor/statistikker/kostrahoved/aar-forelopige 

Les mer om tjenesteprofilen og datagrunnlaget i ASSS under fanen «Om datagrunnlaget i ASSS» øverst på siden. 

 

Tabell 1. Nøkkeltall grunnskole. Bergen

Figur 1. Tjenesteprofil grunnskole

Kommentarer til tallene

 

Om grunnskole i Bergen

På kvalitetsindikatorene Vurdering for læring og Elever med direkte overgang fra VG1 til VG2 scorer elevene i Bergen lavest i ASSS. På sistnevnte indikator har det allikevel vært en jevn økning blant Bergenselevene siste tre år.

Prioritering og behov

Ressursbruksindikatoren viser at Bergen har noe høyere ressursbruk enn resten av ASSS, men en god del lavere enn den kommunen som scorer høyest. Netto driftsutgifter pr. elev holder seg omtrent likt som tidligere år i Bergen, og summen er rett under ASSS-snittet.

Dekningsgrader, produktivitet og enhetskostnader

Bergen har prosentvis det laveste antall elever med spesialundervisning i ASSS: Hver av disse får ca åtte flere timer enn snittet i de andre ASSS-kommunene, men femten timer mindre enn høyest i ASSS.

Kvalitet

Nasjonale prøver viser hvor stor andel av elevene som ligger på de øverste mestringsnivåene i lesing, engelsk og regning (nivåene 2 og 3 for 5. trinn, og 3 -5 på 8. og 9. trinn). Bergenselevene scorer omtrent på ASSS-snitt på 5. og 8. trinn, men på 9. trinn gjør de det 2,4 prosentpoeng bedre enn ASSS-snittet og ti prosentpoeng høyere enn lavest i ASSS. I direkte overgang fra VG1 til VG2 har det vært en jevn økning siste tre år, men Bergen ligger allikevel nederst på denne indikatoren sammenlignet med ASSS-snittet.

Indikatoren vurdering for læring er uendret siste tre år, og lavest i ASSS i 2020, men det kan bemerkes at det er liten variasjon i resultatene mellom kommunene, fra lavest 3,5 til høyest 3,7. Vurdering for læring sier noe om elevens vurdering av lærerens praksis, basert på åtte bakenforliggende spørsmål i Elevundersøkelsen.

Lær mer om tjenesteprofilene og datagrunnlaget i ASSS

Grunnleggende informasjon om tjenesteprofilen, indikatorene og ASSS-samarbeidet finner du i toppmenyen på www.asss.no

Blant annet kan du lese mer om: