Publisert: 15.03.2021
Endret: 27.04.2023
Beregningene i figurene under er basert på endelige tall innrapportert fra kommunene til SSB, i tillegg til noen manuelt innhentede tall.
Du kan se kommunens resultater på
- prioriteringer
- behov/dekningsgrader
- produktivitet/enhetskostnader
- kvalitet
Tallene i tabellen og tjenesteprofilen er hentet direkte fra SSB og oppdateres automatisk ved endringer hos SSB. Unntak er ressursbruksindikatoren og noen andre manuelt innhentende tall.
Du kan lese mer om KOSTRA-rapportering på SSB https://www.ssb.no/offentlig-sektor/statistikker/kostrahoved/aar-forelopige
Les mer om tjenesteprofilen og datagrunnlaget i ASSS under fanen «Om datagrunnlaget i ASSS» øverst på siden.
Tabell 1. Nøkkeltall grunnskole. Bærum
Figur 1. Tjenesteprofil grunnskole
Kommentarer til tallene
- Kommunesammenslåinger påvirker tallene. I figurene er 2018 og 2019 for den gamle kommunestrukturen, mens 2020-tallene er for den nye. Dette gjelder Drammen, Kristiansand, Sandnes, Stavanger og Trondheim https://www.ks.no/asss-hjem/asss-2020/artikler/forsidefeature-artikler/sammenslatte-kommuner/
- Sykefraværstallene ble ikke publisert i 2021
- Se også Presentasjon om endringer i sykefraværsstatistikken av KS, nettverkssamling desember 2020
- Eksamen 2020 ble avlyst grunnet koronapandemien
Om grunnskole i Bærum
Resultatkvaliteten i Bærum er også i år høyest i ASSS grunnskole, og elevene i Bærum har høyest resultater på alle induktorene for nasjonale prøver. Nær 95% av alle VG1-elevene har direkte overgang til VG2, noe som også kan være en indikator på at kvaliteten i grunnskolen er god.
Prioritering og behov
Ressursbruksindikatoren viser at Bærum bruker noe mindre ressurser (netto driftsutgifter fratrukket avskrivinger) på skole enn snittet for ASSS, korrigert for utgiftsbehov, arbeidsgiveravgift og pensjonsutgifter. Utgiftsbehovet er basert på kostnadsnøkkelen for kommunene.
Netto driftsutgifter pr. elev holder seg omtrent likt som tidligere år i Bærum og er blant de laveste i nettverket.
Dekningsgrader, produktivitet og enhetskostnader
Gruppestørrelsen er har også gått jevnt nedover de siste årene, men Bærum har allikevel den høyeste gruppestørrelsen i ASSS-nettverket.
Bærum ligger litt under ASSS-snitt på hvor mange elever som mottar spesialundervisning, men kommunen er en av de som gir flest timer spesialundervisning pr. elev med behov. Trenden de tre siste årene viser allikevel at Bærum gir spesialundervisning til flere elever enn tidligere, men at hver av disse får færre årstimer enn tidligere.
Kvalitet
Resultatkvaliteten i Bærum er også i år høyest i ASSS grunnskole, og elevene i Bærum har høyest resultater på alle induktorene for nasjonale prøver. Nær 95% av alle VG1-elevene har direkte overgang til VG2, noe som også kan være en indikator på at kvaliteten i grunnskolen er god.
På indikatoren “Vurdering for læring” har også Bærum har høyest score i ASSS, men det må bemerkes at det er liten variasjon i resultatene mellom kommunene, fra lavest 3,5 til høyest 3,7. Vurdering for læring sier noe om elevens vurdering av lærerens praksis, basert på åtte bakenforliggende spørsmål i Elevundersøkelsen.
Lær mer om tjenesteprofilene og datagrunnlaget i ASSS
Grunnleggende informasjon om tjenesteprofilen, indikatorene og ASSS-samarbeidet finner du i toppmenyen på www.asss.no
Blant annet kan du lese mer om: