Publisert: 18.09.2020
Endret: 27.04.2023
Beregnet utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
Nærmere om beregnet utgiftsbehov
-
Les mer
Kommunenes utgiftsbehov vil variere avhengig av forskjeller i befolkningssammensetning, sosiale forhold, kommunestørrelse og bosettingsmønster. I utgiftutjevningen i inntektssystemet skal kommunene bli kompensert fullt ut for forskjeller i beregnet utgiftsbehov per innbygger. Utgiftutjevningen omfatter imidlertid bare såkalte nasjonale velferdsoppgaver. Det vil si at utgiftutjevningen omfatter grunnskole, pleie og omsorg, kommunehelse, sosialtjeneste, barnevern og barnehager. I tillegg utjevnes det for forskjeller i beregnet utgiftsbehov til administrasjon inkludert landbruk og miljøvern.
Beregnet utgiftsbehov fastsettes gjennom kostnadsnøkkelen i inntektssystemet. Kostnadsnøkkelen er basert på såkalte objektive kriterier. De objektive kriteriene skal gjenspeile forskjeller i utgiftsbehov per innbygger kommunene imellom. Kriterieverdiene skal ikke kunne påvirkes direkte av kommunale prioriteringer. Et eksempel på et slikt kriterium er andel innbyggere 90 år og over. En høy andel innbyggere 90 år og over gir høyt beregnet utgiftsbehov når det gjelder pleie- og omsorgstjenester. Samtidig vil antall innbyggere 90 år og over ikke være direkte påvirket av hvor mye ressurser den enkelte kommune faktisk bruker på denne aldersgruppen.
Forskjeller i beregnet utgiftsbehov synliggjøres gjennom kostnadsindekser. Kostnadsindeksen for landsgjennomsnittet er alltid lik 1,00. Dersom en kommune har en kostnadsindeks på 1,10 betyr det at kommunen har et beregnet utgiftsbehov per innbygger som er 10 prosent høyere enn landsgjennomsnittet, mens en kostnadsindeks på 0,90 betyr at kommunen har et beregnet utgiftsbehov som er 10 prosent lavere enn landsgjennomsnittet. Kostnadsindeksen for den enkelte kommune er et veiet gjennomsnitt av kriteriene som inngår i kostnadsnøkkelen. Kostnadsindeksen for den enkelte kommune vil variere fra år til år avhengig av utviklingen i kriterieverdiene, for eksempel om kommunens andel innbyggere over 90 år øker eller avtar i forhold til landsgjennomsnittet.
I Grønt hefte for 2017 er det innført såkalt gradert basistilskudd. Det vil si at det er forsøkt å gjøre et skille mellom «frivillige» og «ufrivillige» smådriftsulemper. I disse analysene korrigeres det for faktiske smådriftsulemper uavhengig av om de er «frivillige» eller ikke. Vi har derfor sett bort fra beregningene av gradert basis som er gjort i Grønt hefte.
Når vi beregner utgiftsbehov for ett år bruker vi data fra Grønt hefte året etter. Det vil si at våre beregninger for 2018 er basert på data i Grønt hefte for 2019 osv. Årsaken til at vi bruker Grønt hefte ett år frem i tid er at Grønt hefte er basert på data fra året før. Det blir imidlertid mer komplisert å bruke Grønt hefte et år frem i tid når det gjennomføres kommunesammenslåinger. For 2019 har vi fått tall fra Grønt hefte 2020, men basert på kommunestrukturen slik den var i 2019.
Det er viktig å være klar over at sektornøklene kan ha varierende kvalitet. Analysene bygger likevel på en forutsetning om at hver sektornøkkel beskriver de virkelige forskjellene i utgiftsbehov.
Beregnet utgiftsbehov i Drammen kommune
Figur 1 Beregnet utgiftsbehov per innbygger
Samlet sett har Drammen et utgiftsbehov per innbygger som ligger litt under landsgjennomsnittet. I 2019 var utgiftsbehovet i Drammen 0,5 prosent lavere enn landsgjennomsnittet.
Drammen har et relativt høyt utgiftsbehov til sosialtjeneste og barnevern. Det relativt høye utgiftsbehovet innenfor sosialtjeneste skyldes hovedsakelig at Drammen har relativt mange flyktninger uten integreringstilskudd og har relativt høy opphopning av skilte, arbeidsledige og innbyggere med lav inntekt.
Drammen har relativt lavt utgiftsbehov til administrasjon og helsetjeneste. Det lave utgiftsbehovet innenfor helsetjeneste skyldes i hovedsak at Drammen ikke har smådriftsulemper og har relativt korte reiseavstander.
Utgiftsbehovet fremover
Utgiftsbehovet er nært knyttet til befolkningsutvikling og befolkningssammensetning. I dette avsnittet ønsker vi å finne frem til hvilke sektorer Drammen kan vente seg de største utfordringene i årene fremover.
Dette gjør vi ved hjelp av befolkningsstatistikk og framskrivninger fra SSB publisert i august 2020. Vi bruker det såkalte MMMM-alternativet (middels nasjonal vekst). Vi ser på perioden 2014 – 2026, det vil si 6 år frem og 6 år tilbake i forhold til 2020. Mens de øvrige tallene i rapporten er basert på tall for Drammen kommune før sammenslåingen per 1.januar 2020 er tallene i dette avsnittet for nye sammenslåtte Drammen. For de historiske tallene er det sammenslåtte tidsserier for kommunene som nå utgjør nye Drammen kommune. Befolkningsutviklingen er angitt som indekser der antall innbyggere i 2020 = 1.
Figur 2 Utvikling i folketall
Drammen forventes å få svakere befolkningsvekst frem mot 2026 enn de øvrige ASSS-kommunene. De øvrige ASSS-kommunene forventes å få en befolkningsvekst frem mot 2026 på om lag 4½ prosent, mens veksten i Drammen er anslått til 3 prosent. Dette tilsvarer en årlig vekst på om lag ½ prosent. Målt i antall innbyggere tilsvarer dette en gjennomsnittlig økning på om lag 510 personer per år. Dette er svakere befolkningsvekst en det Drammen hadde fra 2014 til 2020. Da var den årlige veksten 0,8 pst. I denne perioden hadde Drammen klart lavere befolkningsvekst enn de øvrige ASSS-kommunene.
Figur 3 Utvikling i folketallet i Drammen innenfor ulike aldersgrupper
Det antas at antall personer i aldersgruppen 67 år og over fortsatt vil ha sterk vekst frem mot 2026. Antall innbyggere 0-5 år har gått noe ned fra 2014 til 2020, og antas å avta fram mot 2024 for deretter å holde seg flate ut fram til 2026. Det forventes at antall innbyggere i aldersgruppen 6-15 år vil avta noe framover.
Antall personer 67 år og over forventes å øke med 14,0 prosent frem mot 2026. Dette tilsvarer en årlig vekst på 2,2 prosent. Dette vil gi en gjennomsnittlig årlig økning i antall personer i denne aldersgruppen på om lag 370 personer per år frem mot 2026. Dette er om lag samme vekst som i årene 2014 til 2020.
Fra 2020 til 2026 forventes antall innbyggere 0-5 år å avta med 5,8 prosent. Dette tilsvarer en årlig nedgang på 1,0 prosent. Dette vil gi en gjennomsnittlig nedgang i antall innbyggere 0-5 år på om lag 60 personer per år frem mot 2026. I årene 2014 til 2020 gikk antall personer 0-5 år ned med 85 personer i gjennomsnitt per år.
Figur 4 Utvikling i folketall innenfor de eldre aldersgruppene
Frem mot 2026 forventes det tiltagende vekst i antall innbyggere 80-89 år. Vekst i antall innbyggere 67-79 år vil fortsette fram mot 2023 for deretter å flate noe ut. Veksten i antall innbyggere 90 år og over antas å tilta fra 2024.
Frem mot 2026 er økningen i antall innbyggere i aldersgruppen 80-89 år anslått til 4,9 prosent i gjennomsnitt per år, noe som betyr en gjennomsnittlig økning på om lag 200 personer per år. Det er videre anslått at antall innbyggere i aldersgruppen 67-79 år vil øke med 1,3 prosent i gjennomsnitt per år.
I figuren under ser vi på hvordan SSBs MMMM-alternativ vil påvirke utgiftsbehovet i Drammen frem mot 2026.
Om beregningsopplegget
Figur 5 Merutgifter som følge av befolkningsendringer. 2020=1
Frem til 2026 tilsier SSBs befolkningsframskriving for Drammen at brutto driftsutgifter må gå opp med om lag 2,6 prosent for å kunne videreføre standarder og dekningsgrader fra 2020. Det er forventet en sterk vekst i utgiftsbehov innenfor pleie og omsorg med om lag 13,3 prosent. Frem mot 2026 er forventet en nedgang i utgiftsbehov innenfor barnehager på om lag 7,2 prosent og innenfor grunnskole er det forventet en nedgang på 5,7 prosent.
I figuren under har vi anslått hva dette vil utgjøre årlig i 2020-kroner, og samtidig fordelt demografikostnadene på ulike sektorer. «Øvrige» sektorer omfatter kommunehelsetjenesten, sosiale tjenester og barnevern.
Figur 6 Merutgifter som følge av befolkningsendringer. 1000 kroner 2021-2026
Ifølge disse beregningene vil Drammen de neste 6 årene i gjennomsnitt måtte øke brutto driftsutgifter med 28 mill. kroner årlig for å kunne videreføre tjenestetilbudet på nivå med landsgjennomsnittets standard og dekningsgrader for 2020. Utgiftsbehovet til pleie og omsorg antas å øke med i gjennomsnitt 54 mill. kroner per år, men utgiftsbehovet ventes å gå ned med i gjennomsnitt 17 millioner per år innen grunnskole og 12 millioner kroner innen barnehager. Drammen må finansiere økning i utgiftsbehovet innen pleie og omsorg med lavere utgifter innen skole og barnehage.
Tabellen under viser en mer detaljert oppstilling for neste år.
Tabell 1 Merutgifter som følge av befolkningsendringer fordelt på sektorer. 2021
Samlet sett kan demografikostnadene i 2020 for disse sektorene anslås til om lag 12 mill. kroner. Av dette bidrar pleie og omsorg med 35 mill. kroner.
Ressursbruk
Nedenfor ser vi på ressursbruken i Drammen sammenliknet med landsgjennomsnittet. Ett formål med dette er å få frem informasjon om hvilke muligheter og begrensninger Drammen har innenfor sin inntektsramme. Et annet formål er å få frem informasjon om i hvilken grad Drammen anvender inntektene på en annen måte enn landet for øvrig. Dette betyr ikke at det er noe mål i seg selv å ligge nærmest mulig landsgjennomsnittet. Avvik fra landsgjennomsnittet er i seg selv verken bra eller dårlig. Det er opp til kommunen å vurdere om resultatene er i samsvar med kommunens egne prioriteringer.
Nærmere om ressursbruk
Disponible inntekter og ressursbruk
Figur 7 Forskjeller i inntekter og ressursbruk
Søylene helt til venstre i figuren over viser hvor høye frie inntekter Drammen har i forhold til landsgjennomsnittet etter at vi har korrigert for forskjeller i utgiftsbehov, arbeidsgiveravgift og pensjon. Forskjellen i disponibel inntekt gjenspeiler at kommunene har forskjellig inntektsgrunnlag og dermed ikke kan bruke like mye ressurser til de kommunale tjenestene. I 2019 var inntektene i Drammen 5 213 kroner lavere per innbygger enn landsgjennomsnittet. Dette innebærer en mindreinntekt på 361 mill. kroner.
De øvrige søylene viser hvordan Drammen har fordelt disse mindreinntektene på ulike anvendelser sammenliknet med landsgjennomsnittet. For hvert år vil summen av de øvrige søylene være lik mindreinntekten som er vist helt til venstre i figuren.
Målt i kroner per innbygger ligger Drammen lavest på netto driftsutgifter til sektorene innenfor og utenfor inntektssystemet.
Motsatt ligger Drammen over landsgjennomsnittet når det gjelder netto rente og avdrag.
Sammenliknet med landsgjennomsnittet gikk inntektene i Drammen ned med om lag 530 kroner per innbygger fra 2018 til 2019. Driftsutgifter til sektorer innenfor inntektssystemet gikk opp med om lag 710 kroner per innbygger sammenliknet med landsgjennomsnittet. Samtidig gikk netto driftsresultat ned med om lag 1 270 kroner per innbygger i forhold til landsgjennomsnittet.
Ressursbruk og utgiftsbehov i sektorene innenfor inntektssystemet
Vi har beregnet at utgiftsbehovet til sektorene innenfor inntektssystemet inkludert administrasjon i Drammen utgjorde om lag 56 100 kroner per innbygger i 2019. Drammen kommunes netto driftsutgifter til de samme sektorene var 4 836 kroner lavere per innbygger enn dette. Drammen hadde dermed en mindreutgift i forhold til beregnet utgiftsbehov inkludert administrasjon på 343 mill. kroner.
Figur 8 Forskjeller i netto driftsutgifter i sektorene innenfor inntektssystemet. Kroner per innbygger
Figuren over viser hvordan Drammen har fordelt disse mindreutgiftene på de ulike tjenesteområdene innenfor inntektssystemet. De relativt lave utgiftene innenfor grunnskole og pleie og omsorg gjør det mulig å ha relativt høyere utgifter innenfor helsetjeneste.
Sammenliknet med beregnet utgiftsbehov gikk Drammens utgifter til sektorene innenfor inntektssystemet opp med 356 kroner per innbygger fra 2018 til 2019. Det var størst økning innenfor pleie og omsorg. Motsatt var det størst nedgang innenfor administrasjon. I og med at ressursbruken sammenliknes med landssnittet og landssnittet er et resultat av prioriteringene i alle landets kommuner, vil det kunne være endringer i kommunens prioriteringer fra 2018 til 2019 selv om ressursbruken per innbygger i egen kommune har vært tilnærmet den samme i begge årene (hensyntatt lønns- og prisvekst).
I figuren overfor har vi sett på beløpsmessige avvik. I figuren nedenfor ser vi på de prosentvise avvikene. Siden det er stor forskjell mellom størrelsen på de ulike sektorene, kan relativt store beløpsmessige avvik i store sektorer som pleie og omsorg og grunnskole gi forholdsvis beskjedne utslag i prosent, mens det motsatte vil være tilfelle i de øvrige sektorene.
Figur 9 Forskjeller i netto driftsutgifter i sektorene innenfor inntektssystemet. Prosent
Samlet sett lå Drammens utgifter i sektorene innenfor inntektssystemet 8,6 prosent under beregnet utgiftsbehov. Det var utgifter til grunnskole som lå lavest med 16,5 prosent fulgt av sosialtjenester som lå 16,0 prosent under beregnet utgiftsbehov. Motsatt var utgiftene til helsetjenester 12,2 prosent høyere enn landsgjennomsnittet. For administrasjon var det stor forandring fra året før der utgiftene endret seg fra å ligge 5,4 prosent over landsgjennomsnittet i 2018 til å være 3,3 prosent under landsgjennomsnittet i 2019.
Ressursbruk i sektorene utenfor inntektssystemet
Nedenfor ser vi på Drammens ressursbruk i sektorene utenfor inntektssystemet (= andre sektorer). På landsbasis utgjorde sektorene innenfor inntektssystemet 94 prosent og sektorene utenfor inntektssystemet 6 prosent av de samlede netto driftsutgiftene i 2019.
Korrigeringer i datagrunnlaget
For landet under ett var netto driftsutgifter i sektorene utenfor inntektssystemet på om lag 3 500 kroner per innbygger i 2019. Drammens utgifter var om lag 400 kroner lavere per innbygger enn dette. Dette tilsvarer en mindreutgift på 28 mill. kroner.
Figur 10 Forskjeller i netto driftsutgifter i sektorene utenfor inntektssystemet. Kroner per innbygger
Figuren over viser hvordan Drammen har fordelt disse mindreutgiftene på de ulike sektorene utenfor inntektssystemet. Det er særlig samferdsel og VAR som trekker nettoutgiftene ned, mens Drammen har høyere netto driftsutgifter enn landsgjennomsnittet innenfor fysisk planlegging og interkommunalt samarbeid.
Sammenliknet med landsgjennomsnittet hadde Drammen en oppgang i netto driftsutgifter til sektorene utenfor inntektssystemet på om lag 120 kroner per innbygger fra 2018 til 2019. Det var kultur og idrett som hadde størst økning. Motsatt var det størst nedgang innenfor samferdsel.
Fordeling av disponible inntekter på ulike anvendelser
Til nå har vi sett på hvordan Drammen prioriterer sammenlignet med landsgjennomsnittet når det tas hensyn til forskjeller i utgiftsbehovet. Kommunene har imidlertid ulike inntekter og dette har til vært vist som høyere eller lavere frie disponible inntekter enn landsgjennomsnittet.
For å få et fullstendig bilde av kommunens prioriteringer kan også ulikheter i inntektsnivået avspeiles direkte. Spesielt viktig er dette for kommuner med lave disponible inntekter, som må ha en samlet ressursbruk som er under landsgjennomsnittet.
Nedenfor sammenlignes ressursbruken i Drammen med landsgjennomsnittet hvor det både er tatt hensyn til forskjeller i utgiftsbehov og korrigerte frie inntekter. Figuren nedenfor viser hvordan Drammen anvender sine inntekter sammenliknet med landsgjennomsnittet. Figuren er satt opp slik at hvis Drammen bruker en større del av inntektene på en bestemt anvendelse enn landsgjennomsnittet, må dette ha sitt motstykke i at Drammen må bruke en mindre del av inntektene enn landsgjennomsnittet på andre anvendelser. Summen av positive og negative avvik mellom Drammen og landsgjennomsnittet er alltid lik null. Avvik fra landsgjennomsnittet kan dermed tas som et uttrykk for hvordan kommunen har prioritert ressursbruken sammenliknet med landet for øvrig.
Figur 11 Fordeling av korrigert disponibel inntekt på ulike anvendelser. Avvik fra landsgjennomsnitt. Kroner per innbygger
Drammen skiller seg fra landsgjennomsnittet gjennom relativt høye utgifter til helsetjenester og rente og avdrag. Dette har sitt motstykke i relativt lave netto driftsutgifter til grunnskole og sosialtjenester. Dersom Drammen i 2019 hadde fordelt inntektene på samme måte som landsgjennomsnittet, ville utgiftene til grunnskole 71 mill. kroner høyere og utgiftene til helsetjenester 41 mill. kroner lavere.
I Drammen har utgifter til pleie og omsorg økt fra 2018 til 2019 sammenliknet med landsgjennomsnittet. Dette har blant annet sitt motstykke i relativt sett lavere netto driftsresultat.
Produksjon og effektivitet
Analysene av produksjon og effektivitet skiller seg fra analysene av ressursbruk på noen viktige områder:
Nedenfor ser vi på Drammens produksjon og effektivitet innenfor grunnskole, pleie og omsorg, helsetjenester, sosiale tjenester, barnevern og barnehager samt summen av produksjonen i disse sektorene. I tjenestekapitlene ser vi på Drammens produksjon innenfor hver sektor. I disse avsnittene går det også frem hvilke kriterier som er lagt til grunn for produksjonsindeksene innenfor hver sektor.
Figur 12 Tjenester innenfor inntektssystemet Effektivitet, produksjon og brutto driftsutgifter 2019
Figuren over viser at i 2019 var Drammen produksjon når det gjelder summen av disse tjenestene 0,6 prosent lavere enn ASSS-snittet. Produksjonen var høyest innenfor barnevern som var 14,8 prosent høyere enn ASSS-snittet. Motsatt var produksjonen lavest innenfor grunnskole som lå 2,7 prosent under ASSS-snittet.
Når vi sammenholder forskjellene i produksjon med forskjellene i brutto driftsutgifter får vi et utrykk for effektivitet. Dersom søylen for produksjon innenfor for eksempel grunnskole er høyere enn tilsvarende søyle for brutto driftsutgifter, vil kommunen være mer effektiv enn ASSS-snittet og vice versa.
I 2019 var effektiviteten i Drammen 10,3 prosent høyere enn ASSS-snittet. Dette fremkommer som resultat av at produksjonen var 0,6 prosent lavere enn ASSS-snittet, mens brutto driftsutgifter var 9,8 prosent lavere enn ASSS-snittet.
Drammen hadde mest effektiv produksjon innenfor sosialtjeneste og pleie og omsorg med henholdsvis 56,3 og 14,4 prosent over ASSS-snittet. Produksjonen var minst effektiv innenfor helsetjeneste med 13,8 prosent under ASSS-snittet.
I figuren over har vi ikke tatt hensyn til forskjeller i utgifter til administrasjon. Når vi tar med i beregningen at Drammen hadde høyere utgifter til administrasjon enn ASSS-gjennomsnittet, var effektiviteten i Drammen 8,6 prosent høyere enn ASSS-gjennomsnittet. Det var bare Oslo og Trondheim som hadde administrasjonsutgifter under ASSS-snittet.
Tabell 2 Prosentvis endring i produksjon, behov og effektivitet fra 2018 til 2019
Tabellen over viser at produksjonen i Drammen gikk opp med 0,4 prosent fra 2018 til 2019. Produksjonen gikk mest opp innen pleie og omsorg og mest ned innenfor barnevern.
Fra 2018 til 2019 økte beregnet utgiftsbehov i Drammen med 1,2 prosent. Det vil si at produksjonen i Drammen gikk ned med 0,8 prosent i forhold til beregnet utgiftsbehov. Utgiftsbehovet økte med 2,0 prosent innen pleie og omsorg. Utgiftsbehovet gikk ned med 0,3 prosent innenfor grunnskole.
Mens produksjonen i Drammen gikk opp med 0,4 prosent gikk brutto driftsutgifter reelt sett opp med 5,1 prosent. Dette gir en nedgang i effektivitet fra 2018 til 2019 på 4,7 prosent. Effektiviteten gikk ned innenfor alle tjenesteområder som omfattes av analysen