Publisert: 11.09.2020
Endret: 27.04.2023
Nøkkeltall
Tabell 1. Nøkkeltall sosiale tjenester. Trondheim
Tjenesteprofil
Figur 1. Tjenesteprofil sosiale tjenester 2019
Prioritering og behov
Ressursbruken øker siden forrige rapporteringsår og kommunen bruker nå 13 % mer på sosiale tjenester enn snittet for ASSS. I ressursbruksindikatoren er det korrigert for forskjeller i utgiftsbehov, arbeidsgiveravgift og pensjonsutgifter. Utgiftsnivået til hele sosialtjenesten målt fra forrige rapporteringsår øker, det samme gjelder netto driftsutgifter til ytelse til livsopphold. Kommunen bruker 33 % mindre på netto driftsutgifter til tilbud til personer med rusproblemer enn snittet for ASSS nettverket.
Dekningsgrader og produktivitet/enhetskostnader
Trondheims dekningsgrader øker noe, og ved årets rapportering mottar 5,2% av innbyggerne i kommunen sosialhjelp. Andelen unge sosialhjelpsmottakere er 13% høyere enn ASSS snittet. Antall mottakere av kvalifiseringsstønad ligger 28% under snittet i ASSS. Trondheims enhetskostnader ligger like under snittet for ASSS kommunene, men kostnaden målt i stønad per sosialhjelpsmottaker øker.
Kvalitet
Kommunen har stabilt lave og til dels nedadgående stønadslengder, spesielt for mottakere i aldersgruppen 18-24 år som er blant de korteste i ASSS. Stønadslengden for mottakere som har sosialhjelp som hovedinntektskilde er stabil, og andelen mottakere med stønad i 6 måneder eller mer med sosialhjelp som hovedinntektskilde er redusert siden forrige måling.
Trondheim har hatt nettverkets beste resultater på andelen KVP deltakere som går ut i arbeid/skole/utdanning etter endt program, men ved årets måling går tallet ned til 59% (2018:74%).
Sykefraværet er redusert, men ligger allikevel 13% over snittet for ASSS kommunene.