Publisert: 11.09.2020

Endret: 27.04.2023

Nøkkeltall

Tabell 1. Nøkkeltall sosiale tjenester. Trondheim

Tjenesteprofil

Figur 1. Tjenesteprofil sosiale tjenester 2019

Prioritering og behov

Ressursbruken øker siden forrige rapporteringsår og kommunen bruker nå 13 % mer på sosiale tjenester enn snittet for ASSS. I ressursbruksindikatoren er det korrigert for forskjeller i utgiftsbehov, arbeidsgiveravgift og pensjonsutgifter. Utgiftsnivået til hele sosialtjenesten målt fra forrige rapporteringsår økerdet samme gjelder netto driftsutgifter til ytelse til livsoppholdKommunen bruker 33 % mindre på netto driftsutgifter til tilbud til personer med rusproblemer enn snittet for ASSS nettverket.

Dekningsgrader og produktivitet/enhetskostnader

Trondheims dekningsgrader øker noe, og ved årets rapportering mottar 5,2% av innbyggerne i kommunen sosialhjelp. Andelen unge sosialhjelpsmottakere er 13% høyere enn ASSS snittet. Antall mottakere av kvalifiseringsstønad ligger 28% under snittet i ASSS. Trondheims enhetskostnader ligger like under snittet for ASSS kommunene, men kostnaden målt i stønad per sosialhjelpsmottaker øker.

Kvalitet

Kommunen har stabilt lave og til dels nedadgående stønadslengder, spesielt for mottakere i aldersgruppen 18-24 år som er blant de korteste i ASSS. Stønadslengden for mottakere som har sosialhjelp som hovedinntektskilde er stabil, og andelen mottakere med stønad i 6 måneder eller mer med sosialhjelp som hovedinntektskilde er redusert siden forrige måling 

Trondheim har hatt nettverkets beste resultater på andelen KVP deltakere som går ut i arbeid/skole/utdanning etter endt program, men ved årets måling går tallet ned til 59% (2018:74%).  

Sykefraværet er redusert, men ligger allikevel 13over snittet for ASSS kommunene.