Publisert: 11.09.2020
Endret: 27.04.2023
Nøkkeltall
Tabell 1. Nøkkeltall samferdsel. Trondheim
Tjenesteprofil
Figur 1. Tjenesteprofil samferdsel 2019
Trondheim har gjennomsnittlig veilengde pr innbygger og høyere volum sykkelsti. Ressursinnsatsen til veidrift ligger betydelig over nettverkssnitt. Det er særlig innsatsen til veidekke og trafikksikkerhet som ligger høyt. Samtidig ligger drenering og renhold relativt lavt. Kommunen har hatt relativt høy investeringstakt på veifeltet.
Prioritering og behov
Trondheim har 28,5 km vei pr 1000 innbyggere, dette er nær nettverkssnittet. Kommunen ligger høyere enn nettverkssnittet mtp andel vei tilrettelagt for syklende. For å dekke kostnadene til drift av de kommunale veiene har kommunen, eks. avskrivninger, kr 430 238 pr km vei. Nivået i driftsårene 2017-2019 har litt ujevnt i perioden. I nettverket har beløpet sunket fra 296 189 til 288 677 i samme periode.
Prioritering er et uttrykk for forholdet mellom ressursbruk og målgruppe.
Produktivitet/enhetskostnader
For å analysere kostnadsbildet har nettverket etablert en egen rapportering på noen utvalgte fokusområder for veiforvaltning. For Trondheim ligger veidekke og trafikksikkerhet relativt høyt mens drenering og renhold ligger relativt lavt, sammenliknet med nettverkssnittet. Deler av dette er knyttet til klimatiske forhold.
Kommunen investerer 9,5 kr/m vei til veidekke (asfalt). Dette er 89 % lavere enn nettverkssnitt.
Produktivitet er et uttrykk for forholdet mellom tjenesteproduksjonen og ressursbruk.
Kvalitet og andre indikatorer
Tilstandsanalyser gjøres nå annethvert år og er ikke oppdatert i 2020.
Sykefraværet i 2019 i kommunens samferdselsavdeling var på 7,5 %. Nettverkssnittet var 6,4 %.