Publisert: 11.09.2020
Endret: 27.04.2023
Nøkkeltall
Tabell 1. Nøkkeltall sosiale tjenester. Stavanger
Tjenesteprofil
Figur 1. Tjenesteprofil sosiale tjenester 2019
Prioritering og behov
Stavanger øker ressursbruken siden forrige måling, og har utgifter til sosiale tjenester tilsvarende gjennomsnittet for ASSS. I ressursbruksindikatoren er det korrigert for forskjeller i utgiftsbehov, arbeidsgiveravgift og pensjonsutgifter. Stavanger ligger under snittet for ASSS på netto driftsutgifter pr innbygger, det gjelder for hele sosialtjenesten, økonomisk sosialhjelp og tilbud til personer med rusproblemer. Utgifter til økonomisk sosialhjelp reduseres, mens de to andre øker siden forrige måling.
Dekningsgrader og produktivitet/enhetskostnader
Kommunens dekningsgrader i begge aldersgrupper er blant de høyeste i nettverket, og selv om andelen innbyggere som får økonomisk sosialhjelp i Stavanger går ned siden forrige måling, er andelen unge mottakere 39% høyere enn ASSS snittet.
Antall mottakere av kvalifiseringsstønad er stabilt, tallet her skyldes feil i rapportering og dermed feil i datagrunnlaget fra SSB.
Kommunens enhetskostnad målt i stønad per sosialhjelpsmottaker ligger 11 % under snittet for ASSS, men øker siden forrige måling. Kommunen har hatt høy ledighet over flere år, og nedgang i sosialhjelpen kommer ofte forsinket ved bedring i arbeidsmarkedet.
Kvalitet
Stønadslengden for de unge mottakerne er 19% høyere enn snittet for ASSS kommunene, årsaken skyldes forhold beskrevet ovenfor. Andelen langtidsmottakere med sosialhjelp som hovedinntekt går noe opp og legger sammen med stønadslengder press på enhetskostnaden. Andelen deltakere som gikk til arbeid/skole/utdanning etter endt KVP går ned og ender på 49 %. Sykefraværet i Stavanger er nede på 8 %, det laveste i ASSS.