Publisert: 10.09.2020
Endret: 27.04.2023
Nøkkeltall
Tabell 1. Nøkkeltall grunnskole. Sandnes
Tjenesteprofil
Figur 1. Tjenesteprofil grunnskole 2019
Om grunnskole i Sandnes
Ressursbruksindikatoren viser ressurser (netto driftsutgifter fratrukket avskrivinger) brukt på skole, korrigert for utgiftsbehov, arbeidsgiveravgift og pensjonsutgifter. Utgiftsbehovet er basert på kostnadsnøkkelen for kommunene.
Andelen elever i kommunale og private grunnskoler som får spesialundervisning har gått opp 0,8%. Samtidig får elevene som mottar spesialundervisning i snitt noen færre årstimer hver, sammenlignet med tidligere år. Omstillingsprosjekt i 2016 førte til innsparing på skole. Dette ser ut til å vise tydelig på ressursbruken på spesialundervisning. Det er økende andel elever som får spesialundervisning oppover i trinnene.
Det har de siste årene sett en økning i spesialundervisning i friskolene. Sandnes kommune vil fra høsten 2020 ha en endret tildelingsmodell slik at tildelingen til friskolene skal være mer lik tildelingen til de offentlige skolene.
Sykefraværet i Sandnes har gått opp med 0,7 %, fra 7,7 til 8,4 %, og sykefraværet i 2019 ligger rett under ASSS-snittet. Selv om det ikke er et dramatisk hopp, viser tallene at sykefraværet i Sandnes har gått oppover de siste årene.
På Nasjonale prøver ligger elevene i Sandnes omtrent på ASSS-snitt på 5. og 9. trinn, men er under snittet på 8. trinn. Resultatkvaliteten på 8. trinn i Sandnes 2019 er 3,2 % lavere enn den var for 2018-kullet. Det er stor variasjon mellom skolene.
Sandnes har lavest andel elever med direkte overgang fra VG1 til VG2 i ASSS.