Publisert: 11.09.2020
Endret: 27.04.2023
Nøkkeltall
Tabell 1. Nøkkeltall sosiale tjenester. Oslo
Tjenesteprofil
Figur 1. Tjenesteprofil sosiale tjenester 2019
Prioritering og behov
Oslo kommune har et beregnet utgiftsbehov 16% over ASSS snittet. Nivået på prioriteringsindikatorene ligger som forventet høyest i ASSS. Tidligere års sammenhengende vekst i netto utbetalt økonomisk sosialhjelp flater ut og reduseres siden forrige måling. Utviklingen varierer imidlertid betydelig mellom de 15 bydelene.
Dekningsgrader og produktivitet/enhetskostnader
Andelen av Oslo kommunens innbyggere som er sosialhjelpsmottakere synker siden forrige måling. Oslo er en av ASSS kommunene med lavest andel yngre sosialhjelpsmottakere. Andelen mottakere av kvalifiseringsstønad går litt ned, men er fortsatt blant de høyeste i ASSS. Kommunen har høye enhetskostnader målt i stønadsutgift pr sosialhjelpsmottaker sammenlignet med ASSS kommunene. Veksten har sammenheng med den demografiske utviklingen, men begrensende rettigheter til trygder og stønader, og innstramning i supplerende stønad for eldre flyktninger fører også flere over på sosialhjelp.
Kvalitet
Stønadslengdene er stabile, og blant de yngste mottakerne er den redusert siden forrige måling. Andelen mottakere med stønad i 6 måneder eller mer med sosialhjelp som hovedinntekt er en av de høyeste i ASSS og utgjør ved målepunktet 27 % av alle mottakere i Oslo. Kommunen tar i bruk vilkår, aktivitetsplikt, tverrfaglige ungdomsteam og helseavklaringsteam i samarbeidet med brukerne.
Andelen deltakere som går til arbeid/skole/utdanning etter endt KVP går marginalt ned sammenlignet med forrige måling. Et godt resultat med tanke på at kommunen har en høy andel deltakere i program. Sykefraværet i Oslo er 10%, like på snittet i ASSS.