Publisert: 11.09.2020
Endret: 27.04.2023
Nøkkeltall
Tabell 1. Nøkkeltall sosiale tjenster. Kristiansand
Tjenesteprofil
Figur 1. Tjenesteprofil sosiale tjenester 2019
Prioritering og behov
Ressursbruksindikatoren for hele sosialtjenesten viser at Kristiansand har et utgiftsnivå marginalt over snittet i ASSS. Kommunens netto driftsutgifter til hele sosialtjenesten har økt siden forrige måling, mens netto driftsutgifter til sosialhjelp og tilbud til personer med rusproblemer er redusert.
Dekningsgrader og produktivitet/enhetskostnader
I Kristiansand mottar 4,1% av innbyggerne sosialhjelp. Kristiansand har over tid hatt en særlig utfordring ved at en høyere andel unge har mottatt sosialhjelp enn gjennomsnittet for ASSS. Andelen unge sosialhjelpsmottakere sank kraftig frem mot 2017, men har de siste årene igjen steget noe.
Målet om å øke andelen som mottar kvalifiseringsstønad ses tydelig i tallene, hvor kommunen nå er blant de som prioriterer tiltaket høyest i ASSS. I Kristiansand tilbys KVP i forlengelsen av introduksjonsprogrammet som et ledd i å styrke overgangen til arbeid og utdanning.
Kommunen har stabilisert og redusert veksten i enhetskostnadene. Følgene av "flyktningkrisen" ventes å nå toppen i NAV Kristiansand i 2019, hvorpå det er ventet en reduksjon i andelen bosatte flyktninger i 5-årsperioden som mottar sosialhjelp.
Kvalitet
Stønadslengdene ligger under snittet for ASSS, og andelen langtidsmottakere med sosialhjelp som hovedinntekt reduseres ytterligere siden forrige måling. Kristiansand oppnår ikke den samme høye scor på overgang til aktivitet og arbeid etter endt KVP som ved forrige måling. Sykefraværet øker, og ligger nå 14% over snittet i ASSS.