Publisert: 11.09.2020

Endret: 27.04.2023

Nøkkeltall

Tabell 1. Nøkkeltall sosiale tjenester. Fredrikstad

Tjenesteprofil 

Figur 1. Tjenesteprofil sosiale tjenester 2019

Prioritering og behov

Fredrikstad bruker 15 % mindre på sosiale tjenester enn beregnet behov, ressursbruksindikatoren er korrigert for forskjeller i utgiftsbehov, arbeidsgiveravgift og pensjonsutgifter. Behovs- og prioriteringsindikatorene viser at driftsutgiftene øker noe siden forrige måling, men kommunen holder seg fortsatt under eller like rundt snittet for ASSS.

Dekningsgrader og produktivitet/enhetskostnader

Fredrikstad fortsetter å holde dekningsgradene nede, nullvekst i arbeidsledighet og fokus på kvalitet i tjenesten er medvirkende forhold

Kommunen øker andelen som mottar kvalifiseringsstønad siden forrige måling, men fortsatt blant de ASSS kommuner med lavest andel deltagere i program, 31% lavere enn snittet i ASSS.  Økningen er resultat av kommunens fokus på bruk av kvalifiseringsprogram som verktøy i arbeidsrettet oppfølging, i tillegg til at regelverksendringer fra januar 2019 gir økt fleksibilitet for inntak, programinnhold og muligheten for reinntak 

Andelen mottakere med sosialhjelp som hovedinntekt har økt, og er en årsak til at enhetskostnadene går noe opp.  Andel mottakere med trygd som hovedinntekt gikk ned. 

Kvalitet

Stønadslengdene øker siden forrige måling. I Fredrikstad er økningen størst for de med sosialhjelp som hovedinntekt, hvor målgruppen mottar stønad 26% lengre enn snittet i ASSS kommunene 

Kommunen er blant de kommunene som lykkes best med å få deltakere i arbeid/skole/utdanning etter endt KVP 

Sykefraværet er det høyeste i nettverket, 17 % over gjennomsnittet for ASSS.