Publisert: 11.09.2020
Endret: 27.04.2023
Nøkkeltall
Tabell 1. Nøkkeltall sosiale tjenester. Fredrikstad
Tjenesteprofil
Figur 1. Tjenesteprofil sosiale tjenester 2019
Prioritering og behov
Fredrikstad bruker 15 % mindre på sosiale tjenester enn beregnet behov, ressursbruksindikatoren er korrigert for forskjeller i utgiftsbehov, arbeidsgiveravgift og pensjonsutgifter. Behovs- og prioriteringsindikatorene viser at driftsutgiftene øker noe siden forrige måling, men kommunen holder seg fortsatt under eller like rundt snittet for ASSS.
Dekningsgrader og produktivitet/enhetskostnader
Fredrikstad fortsetter å holde dekningsgradene nede, nullvekst i arbeidsledighet og fokus på kvalitet i tjenesten er medvirkende forhold.
Kommunen øker andelen som mottar kvalifiseringsstønad siden forrige måling, men fortsatt blant de ASSS kommuner med lavest andel deltagere i program, 31% lavere enn snittet i ASSS. Økningen er resultat av kommunens fokus på bruk av kvalifiseringsprogram som verktøy i arbeidsrettet oppfølging, i tillegg til at regelverksendringer fra januar 2019 gir økt fleksibilitet for inntak, programinnhold og muligheten for reinntak.
Andelen mottakere med sosialhjelp som hovedinntekt har økt, og er en årsak til at enhetskostnadene går noe opp. Andel mottakere med trygd som hovedinntekt gikk ned.
Kvalitet
Stønadslengdene øker siden forrige måling. I Fredrikstad er økningen størst for de med sosialhjelp som hovedinntekt, hvor målgruppen mottar stønad 26% lengre enn snittet i ASSS kommunene.
Kommunen er blant de kommunene som lykkes best med å få deltakere i arbeid/skole/utdanning etter endt KVP.
Sykefraværet er det høyeste i nettverket, 17 % over gjennomsnittet for ASSS.