Publisert: 14.09.2020
Endret: 27.04.2023
Nøkkeltall
Tabell 1. Nøkkeltall sosiale tjenester. Drammen
Tjenesteprofil
Figur 1. Tjenesteprofil sosiale tjenester 2019
Prioritering og behov
Drammen har høyere forekomst av levekårsutfordringer enn flertallet av kommunene i nettverket, allikevel bruker Drammen 19 % mindre ressurser på området sosiale tjenester enn behovet skulle tilsi, målt utfra ressursbruksindikatoren. Drammen har over tid markant redusert driftsutgiftene til tjenesten, selv om utgiftene øker noe siden forrige års måling.
Dekningsgrader og produktivitet/enhetskostnader
Dekningsgradene i Drammen har stabilisert seg, og er blant ASSS nettverkets høyeste. Høy kvalitet i innsatser overfor kommunens unge innbyggere har imidlertid ført til at andelen unge mottakere er kraftig redusert over de siste år. Aktivitetsplikt og tett oppfølging er den viktigste årsaken til utviklingen.
Andelen mottakere som tilbys kvalifiseringsstønad har økt kraftig siden forrige måling, og viser at kommunen nå prioriterer KVP som virkemiddel på linje med snittet i ASSS. Prioriteringen har reduserende virkning på Drammens enhetskostnader, her målt som en nedgang i utbetalt stønad per mottaker.
Kvalitet
Reduksjonen i enhetskostnadene kan også forklares ved å se på stønadslengdene. Drammens har redusert alle stønadslengder siden forrige måling, særlig andelen langtidsmottakere med sosialhjelp som hovedinntektskilde, som har vært en vesentlig driver for kostnadsutviklingen i Drammen. Resultater for deltakere i kvalifiseringsprogram er blant nettverkets beste, 13% over snittet i ASSS. Sykefraværet er stabilt, og 5% lavere enn snittet for ASSS.