Publisert: 14.09.2020
Endret: 27.04.2023
Nøkkeltall
Tabell 1. Nøkkeltall sosiale tjenester. Bærum
Tjenesteprofil
Figur 1. Tjenesteprofil sosiale tjenester 2019
Prioritering og behov
Bærum kommune bruker tilnærmet like mye ressurser på sosiale tjenester som behovet tilsier – målt ut fra ressursbruksindikatoren. Bærum ligger godt under snittet på indikatorene for driftsutgifter, utgiftene er stabile, kun små endringer siden forrige måling.
Dekningsgrader og produktivitet/enhetskostnader
Bærum har nettverkets lave dekningsgrader, kun 2,6 % av innbyggerne mottar sosialhjelp. Andelen mottakere fortsetter å gå ned, spesielt blant de yngste. Dette kan skyldes at Bærum allerede i flere år har praktisert aktivitetsplikt for denne målgruppen. Kommunens enhetskostnader ligger over snittet for ASSS, og stønadsutgift pr sosialhjelpsmottaker fortsetter å øke fra forrige måling. I Bærum er det ikke antallet klienter som forårsaker økningen, men at stønaden er mottakers hovedinntekt og at den mottas over en lengre periode enn tidligere. Kommunen har iverksatt en lang rekke tiltak for å demme opp om økningen i enhetskostnadene.
Kvalitet
Stønadslengdene i Bærum øker, spesielt den for mottakere med sosialhjelp som hovedinntektskilde som nå ligger 8 % høyere enn snittet. Andelen med sosialhjelp som hovedinntekt og langtidsmottak øker, og er blant de høyeste i ASSS.
I Bærum går 70% av deltakerne i Kvalifiseringsprogram direkte ut i arbeid, utdanning og aktivitet, det er hele 18 % høyere enn snittet i ASSS. Sykefraværet i Bærum går opp, og ligger nå på 11,5 %.