Publisert: 19.09.2019
Endret: 27.04.2023
Nøkkeltall
Tabell 1. Nøkkeltall sosiale tjenester. Fredrikstad
Tjenesteprofil
Figur 1. Tjenesteprofil sosiale tjenester 2018
Prioritering og behov
Behovs- og prioriteringsindikatorene viser at det i Fredrikstad kommune har vært en liten nedgang i driftsutgiftene.
Dekningsgrader og produktivitet/enhetskostnader
Fredrikstad fortsetter å holde dekningsgradene nede, nullvekst i arbeidsledighet og fokus på kvalitet i tjenesten er medvirkende forhold.
Kommunen har en ambisjon om å øke andelen som tilbys KVP, men er i henhold til målingen fortsatt blant de ASSS kommuner som prioriterer tiltaket lavest, 33 % færre mottar kvalifiseringsstønad i Fredrikstad sammenlignet med snittet i ASSS.
Enhetskostnadene øker og skyldes økning i levekostnader som følge av regelendringer tilknyttet trygd og boutgifter, samt et økende antall mottakere som forsørger barn. I Fredrikstad er det også flere store barnefamilier som mottar sosialhjelp enn ved forrige måling.
Kvalitet
Stønadslengdene er fortsatt i positiv utvikling, og i hovedsak nedadgående. Utover et sammensatt aktivitetsplikttilbud, har tiltak av preventiv art som for eksempel forebygging av «drop outs», hatt positiv påvirkning på målgruppen i Fredrikstad.
Kommunen lykkes bedre enn gjennomsnittet av ASSS kommunene med å få deltakere i arbeid/skole/utdanning etter endt KVP.
Sammenlignet med de andre kommunene er sykefraværet i Fredrikstad fortsatt blant det høyeste, 18 % over gjennomsnittet for ASSS.