Advokatfirmaet Lund & Co DA og BDO har levert en fersk rapport om hvor effektiv og egnet lovgivning er for styring av kommunesektoren. Til tross for et uttalt mål fra Stortinget om rammestyring av kommunesektoren, er det også tidligere rapportert at det foregår en stadig økende detaljstyring av sektoren.

Oppsummert viser utredningen at detaljert statlig regulering i sum gir ingen/negativ effekt i lovene som er undersøkt. Både i form av (1) at de nasjonale målsetningene med lovene i liten til ingen grad er nådd, og (2) i form av at lovene i seg selv kan innebære samlede negative samfunnsøkonomisk konsekvenser.  

Rapporten underbygger at det samlede styringspresset gjennom detaljert regulering er en betydelig byrde for den enkelte kommune, særlig innenfor sektorene helse og omsorg, og oppvekst, som utgjør en betydelig andel av kommunenes samlede tjenester. Det konkluderes slik:

«Oppsummert er at detaljert statlig regulering i sum gir negativ effekt i lovene vi har undersøkt. Det samlede styringspresset gjennom detaljert regulering er også en betydelig byrde for den enkelte kommune, særlig innenfor sektorene helse og omsorg og oppvekst som utgjør en betydelig andel av kommunenes samlede tjenester. Det virker som om statlige myndigheter har en overdrevet tro på lovverk som styringsvirkemiddel, fremfor andre virkemidler. Dette til tross for at det ikke foreligger tilstrekkelige evalueringer av lovverk som styringsvirkemiddel, særlig når det gjelder bruker- og samfunnseffekt, og de evalueringene som finnes i likhet med våre funn peker på negative effekter». 

Foreslår tiltak

I rapporten foreslås det en rekke tiltak mot overdreven bruk av lov som styringsvirkemiddel. Her er noen av dem:

  • Systematisk/periodevis evaluering av effekten av lovkrav og innføring av «solnedgangsklausuler – det vil si at lov eller forskrift har en utløpsdato hvis man ikke tar aktive valg om fornyelse.
  • Oppdatering av instrukser, retningslinjer og veiledere: Det gis en rekke konkrete forslag til endringer.
  • Kompetanseheving i statsforvaltningen, både departementer og direktorater om regelverket om kommunalt selvstyre. Kompetansehevende tiltak bør også rettes mot Stortinget som lovgiver.
  • Innføring av et lovråd for kommunesektoren: Rapporten beskriver detaljert hvordan et slikt lovråd kan opprettes, kompetanse, saksbehandling, formål m.v. Det fremgår at et formål er å få en mer uavhengig vurdering av lovforslag fra personer med særlig kompetanse om selvstyre. Det vises blant annet til lovråd i Sverige og dagens regelråd for næringslivet.
  • Utvidet adgang til forsøksvirksomhet.

 

Les rapporten her:

Hvor egnet er lovgiving i styring av kommunesektoren?