Publisert: 13.12.2019
Involverte direktorat og andre aktører har samlinger på tvers for å dele status og diskutere utfordringer. KS og Difi er sekretariat for arbeidet, og målet er at brukerne skal oppleve én digital offentlig sektor.
I første omgang skal det utvikles sammenhengende tjenester innenfor 7 livshendelser som er prioritert i digitaliseringsstrategien. De 7 livshendelsene med ansvarlig fagdepartement er:
- Få barn (ASD)
- Alvorlig sykt barn (HOD)
- Miste og finne jobb (ASD)
- Ny i Norge (KD)
- Dødsfall og arv (KMD)
- Starte og drive en frivillig organisasjon (KUD)
- Starte og drive en bedrift (NFD)
På første samling deltok Helsedirektoratet, Brønnøysundregistrene, Nav, Imdi, Statped, Skatteetaten, Bufdir og DFØ deltatt.
Foto: Mona Hovland Jakobsen i DIFI.
Mange utfordringer
Målet med samlingene er å få innblikk i hvor langt aktørene har kommet, hva som er utfordrende og hva Difi og KS kan bidra med for å hjelpe til videre.
-Deltakere presenterer pågående prosjekter, utfordringer og tanker rundt hva som går bra og hva som er vanskelig. Det mangler ikke på utfordringer når det offentlige skal skape sammenheng i 7 livshendelsesforløp. Ikke bare er livshendelsene komplekse i seg selv, men livshendelsene går også over i hverandre, sier avdelingsdirektør i KS Asbjørn Finstad.
Skaffer oversikt
Difi og KS har etablert et sekretariat som skal jobbe målrettet med å være en god støtte for arbeidet. De skal verken styre eller koordinere, men støtte og bistå på tvers.
-Sekretariatet er i gang med å samle innsikt om behov, og få oversikt over hva de helt konkret kan gjøre for å bringe arbeidet med livshendelsene videre. Sekretariatet har også vært rundt i alle departementer som har ansvar livshendelsene for å høre om hvordan departementene jobber og tenker, sier Finstad.
Neste samling vil bli i månedsskiftet januar/februar.
-Vi jobber for å øke kommunesektorens tilstedeværelse og deltakelse i arbeidet med livshendelsene i tiden som kommer, sier Finstad.