Publisert: 13.12.2018
Vil du lese mer om tariffoppgjøret 2022?
Tariffoppgjøret 2022 er et hovedoppgjør. KS forhandler med LO Kommune, Unio, YS-K og Akademikerne. Forhandlingene starter i begynnelsen av april.
Det er nå færre elever per lærer enn på noe annet tidspunkt de siste ti årene. Antall lærere som underviser i fag de ikke har nok fordypning i er redusert med over 20 prosent siden 2015.
- Tallene viser at kommunene har jobbet godt med rekruttering av lærere på den korte tiden fra normen ble bestemt til normen skulle oppfylles, sier avdelingsdirektør for utdanning i KS, Erling Lien Barlindhaug.
- Samtidig ser vi at den andelen av undervisning som gis av personale som ikke oppfyller kravene for tilsetting har økt i noen fylker.
De fleste skoler oppfyller lærernormen
75 prosent av skolene oppfyller lærernormen på 1.-4.trinn. Over 90 prosent oppfyller lærernormen på 5.-7.trinn og 80 prosent på 8.-10.trinn. Andelen skoler som oppfyller lærernormen har økt mest i de største kommunene selv om det totalt sett er færrest skoler som oppfylte normen blant disse kommunene, per 1.oktober 2018.
8 av de 10 største kommunene oppfyller normen for alle hovedtrinnene. Mange skoler som ikke oppfyller lærernormen mangler et halvt årsverk eller mindre.
Noe av økningen i lærertetthet skyldes lavere elevtall enn tidligere beregnet. En svak nedgang i andelen elever med spesialundervisning og en nedgang i elever med særskilt norsk kan også påvirke normoppnåelsen ved enkeltskoler.
Evaluering av lærernorm
Det er varslet en evaluering av lærenormen, og Utdanningsdirektoratet vil begynne arbeidet våren 2019.
- Selv om det er positivt at lærertettheten øker, er det for tidlig å si noe om betydningen for elevenes læring og trivsel, sier Erling Lien Barlindhaug. KS ønsker en grundig evaluering av lærernormen som også ser på betydningen for andre yrkesgrupper i skolen.
Undervisning i fag
En del lærere mangler kompetanse og 4,6 prosent av undervisningstimene gis av lærere som ikke oppfyller kompetansekravene for tilsetting. For lærere som underviser i norsk, matematikk, engelsk, samisk og norsk tegnspråk er det et kompetansekrav om 30 studiepoeng på barnetrinnet og 60 på ungdomstrinnet. Andelen som ikke oppfyller kompetansekravene for undervisning har gått ned siden 2015/2016.
Du finner Utdanningsdirektoratets analyse av lærernormen her: