Lenkeblokk Icon Les mer om rekruttering av lærere i tariffoppgjøret 2022 her

Vil du lese mer om tariffoppgjøret 2022?

Tariffoppgjøret 2022 er et hovedoppgjør. KS forhandler med LO Kommune, Unio, YS-K og Akademikerne. Forhandlingene starter i begynnelsen av april.


Det er nå færre elever per lærer enn på noe annet tidspunkt de siste ti årene. Antall lærere som underviser i fag de ikke har nok fordypning i er redusert med over 20 prosent siden 2015.

- Tallene viser at kommunene har jobbet godt med rekruttering av lærere på den korte tiden fra normen ble bestemt til normen skulle oppfylles, sier avdelingsdirektør for utdanning i KS, Erling Lien Barlindhaug.
- Samtidig ser vi at den andelen av undervisning som gis av personale som ikke oppfyller kravene for tilsetting har økt i noen fylker.

De fleste skoler oppfyller lærernormen
75 prosent av skolene oppfyller lærernormen på 1.-4.trinn. Over 90 prosent oppfyller lærernormen på 5.-7.trinn og 80 prosent på 8.-10.trinn. Andelen skoler som oppfyller lærernormen har økt mest i de største kommunene selv om det totalt sett er færrest skoler som oppfylte normen blant disse kommunene, per 1.oktober 2018.

8 av de 10 største kommunene oppfyller normen for alle hovedtrinnene. Mange skoler som ikke oppfyller lærernormen mangler et halvt årsverk eller mindre.

Noe av økningen i lærertetthet skyldes lavere elevtall enn tidligere beregnet. En svak nedgang i andelen elever med spesialundervisning og en nedgang i elever med særskilt norsk kan også påvirke normoppnåelsen ved enkeltskoler.

Evaluering av lærernorm
Det er varslet en evaluering av lærenormen, og Utdanningsdirektoratet vil begynne arbeidet våren 2019.
- Selv om det er positivt at lærertettheten øker, er det for tidlig å si noe om betydningen for elevenes læring og trivsel, sier Erling Lien Barlindhaug. KS ønsker en grundig evaluering av lærernormen som også ser på betydningen for andre yrkesgrupper i skolen.

Undervisning i fag
En del lærere mangler kompetanse og 4,6 prosent av undervisningstimene gis av lærere som ikke oppfyller kompetansekravene for tilsetting. For lærere som underviser i norsk, matematikk, engelsk, samisk og norsk tegnspråk er det et kompetansekrav om 30 studiepoeng på barnetrinnet og 60 på ungdomstrinnet. Andelen som ikke oppfyller kompetansekravene for undervisning har gått ned siden 2015/2016.

Du finner Utdanningsdirektoratets analyse av lærernormen her:

Dette er lærernormen

  • Den nye lærernormen gjaldt fra skolestart i 2018
  • Den betyr at det i gjennomsnitt skal være maksimalt 16 elever per lærer på 1.-4. trinn, og 21 på 5.-10. trinn i ordinær undervisning
  • Fra skolestart 2019 skjerpes kravet. Da skal det maksimalt være 15 elever for hver lærer på 1.–4. trinn, og 20 elever per lærer på 5.–10. trinn. 
  • Høsten 2018 har kommunene fått en samlet øremerket bevilgning på 712 millioner kroner for å oppfylle lærernormen. For hele 2019 er bevilgningen 1,753 milliard kroner.
  • Normen gjelder offentlige grunnskoler, og den gjelder for hovedtrinnene 1.- 4, 5.-7 og 8.-10.
  • *Normen gjelder for hver enkelt skole. I kommuner der lærernormen er oppfylt i gjennomsnitt kan det være enkeltskoler som ikke oppfyller kravet.
  • Tall på skolenivå finnes på Utdanningsdirektoratets nettsider. Se deres analyse om lærernormen.

Kilde: Utdanningsdirektoratet