Publisert: 23.05.2019
Det er godt dokumentert at elevenes familiebakgrunn og tidligere prestasjoner påvirker resultatene. Disse forholdene kontrolleres det for i skolebidragsindikatorene og resultatene må derfor tolkes med dette som utgangspunkt.
Du kan lese mer om statistikk for grunnskolen her
Hvordan forstå resultatene?
Skolebidrag kan forstås som forskjellen mellom faktisk oppnådde resultater og det resultatet vi forventer at elevgruppen skulle fått, gitt tidligere resultater og foreldrebakgrunn. Skolebidrag beregnes ut fra nasjonale gjennomsnitt og skolebidragene sier derfor noe om relativt bidrag til resultater ut fra hva som er forventet for skolen ut fra visse kjennetegn. Skolebidrag er indikatorer og gir således indikasjon på skolens bidrag. Det er ikke et fullstendig eller absolutt mål på skolens kvalitet og bidrag til læring og bør derfor ses i sammenheng med annen informasjon.
Den statistiske modellen, tilfeldigheter i elevenes prestasjoner, antall elever i utvalget og gjennomsnittsberegninger på nasjonalt nivå gjør at resultatene også inneholder informasjon om usikkerheten. For å analysere om bidraget faktisk skiller seg fra det forventede resultatet må man derfor sjekke om skolebidraget er innenfor eller utenfor usikkerhetsintervallet.
Skolebidrag for landet er lik null. Fordi man tar utgangspunkt i nasjonale gjennomsnitt i beregningen av skolebidraget vil man naturlig få skoler over og under gjennomsnittlig bidrag.
Det oppfordres til varsomhet i tolkningen av resultatene og det er som regel ikke grunnlag for å si at bidraget tilsvarer ett år i læringsprogresjon eller å omgjøre skolebidraget til andre størrelser eller tolkninger.
Hvordan tolke resultatene?
Om resultatene er som forventet er skolebidraget lik null. Det betyr ikke automatisk at elevene ikke har gode resultater eller har hatt en positiv utvikling i resultater. Skolen har likevel bidratt til resultatet, men som forventet og på lik linje med andre skoler.
Tilsvarende vil skoler med positivt skolebidrag ha bidratt mer enn det som er forventet ut fra tidligere resultater og elevens bakgrunn. Skoler med negativt skolebidrag vil ha bidratt med mindre enn forventet til resultatutviklingen. Disse skolene vil ha bidratt positivt til elevenes læring, men altså mindre enn forventet ut fra nasjonale beregninger.
Mer informasjon om elevene på de høyeste trinnene
For indikatoren på 1.-4. trinn kontrolleres det kun for familiebakgrunn da det ikke finnes tidligere resultater å kontrollere for. Denne indikatoren må derfor tolkes med ekstra varsomhet da det estimerte skolebidraget er mindre presist enn om man også kontrollerer for elevens tidligere resultater. Tidligere resultater fanger i større grad opp elevens motivasjon, kunnskap og ferdigheter og vil derfor gi bedre informasjon om skolens bidrag.