Publisert: 19.06.2017
I strategien Lærerutdanning 2025 trekker Kunnskapsdepartementet fram praksisrelevans som en tilbakevendende utfordring for de fleste lærerutdanningene. Undervisningen studentene får på lærerutdanningsinstitusjonene og praksisopplæringen i skoler og barnehager henger ofte ikke sammen. Som et svar på dette legger strategien fram innsatsområdet og tiltak som i ulik grad berører kommunesektoren som skoleeier og arbeidsgiver.
Et av innsatsområdene er mer og bedre praksisopplæring. Dette skal blant annet skje gjennom styrket praksisopplæring og FoU-samarbeid gjennom lærerutdanningsskoler og lærerutdanningsbarnehager. Departementet har som mål at det skal inngås avtaler mellom lærerutdanningsinstitusjoner og barnehage- og skoleeiere om et bestemt antall lærerutdanningsbarnehager og lærerutdanningsskoler som blant annet skal kjennetegnes av:
- Utprøving og modellering av undervisning
- Et fagmiljø av praksislærere
- Lærerne fra lærerutdanningsinstitusjonene deltar aktivt i praksisopplæringen
- Delte stillinger mellom barnehager/skoler og lærerutdanningsinstitusjoner og lærere med doktorgrad er vanlig
- Stabilt og langsiktig samarbeid mellom partnerne
- Erfaringene deles, spes og anvendes i alle barnehager og skoler som driver praksisopplæring
I tillegg skal lærerutdanningsinstitusjonene ha avtaler med barnehage- og skoleeiere om vanlige praksisbarnehager og skoler for å dekke behovet for praksisopplæring.
- KS er positive til mer og bedre praksisopplæring, sier avdelingsdirektør Erling Lien Barlindhaug. KS håper at mange kommuner og fylkeskommuner ønsker å inngå i partnerskap om lærerutdanningsbarnehager og –skoler både for å utvikle egne barnehager og skoler og lærerutdanningene. KS håper videre at økt FoU-samarbeid medfører mer forskning og utviklingsarbeid sammen med barnehager og skoler, og med kommunesektoren som er ansvarlig for å gi barn og unge et godt barnehage- og skoletilbud.
Les mer om Lærerutdanning 2025 på regjeringen.no