I strategien Lærerutdanning 2025 trekker Kunnskapsdepartementet fram praksisrelevans som en tilbakevendende utfordring for de fleste lærerutdanningene. Undervisningen studentene får på lærerutdanningsinstitusjonene og praksisopplæringen i skoler og barnehager henger ofte ikke sammen. Som et svar på dette legger strategien fram innsatsområdet og tiltak som i ulik grad berører kommunesektoren som skoleeier og arbeidsgiver.

Et av innsatsområdene er mer og bedre praksisopplæring. Dette skal blant annet skje gjennom styrket praksisopplæring og FoU-samarbeid gjennom lærerutdanningsskoler og lærerutdanningsbarnehager. Departementet har som mål at det skal inngås avtaler mellom lærerutdanningsinstitusjoner og barnehage- og skoleeiere om et bestemt antall lærerutdanningsbarnehager og lærerutdanningsskoler som blant annet skal kjennetegnes av:

  • Utprøving og modellering av undervisning
  • Et fagmiljø av praksislærere
  • Lærerne fra lærerutdanningsinstitusjonene deltar aktivt i praksisopplæringen
  • Delte stillinger mellom barnehager/skoler og lærerutdanningsinstitusjoner og lærere med doktorgrad er vanlig
  • Stabilt og langsiktig samarbeid mellom partnerne
  • Erfaringene deles, spes og anvendes i alle barnehager og skoler som driver praksisopplæring

I tillegg skal lærerutdanningsinstitusjonene ha avtaler med barnehage- og skoleeiere om vanlige praksisbarnehager og skoler for å dekke behovet for praksisopplæring.

- KS er positive til mer og bedre praksisopplæring, sier avdelingsdirektør Erling Lien Barlindhaug. KS håper at mange kommuner og fylkeskommuner ønsker å inngå i partnerskap om lærerutdanningsbarnehager og –skoler både for å utvikle egne barnehager og skoler og lærerutdanningene. KS håper videre at økt FoU-samarbeid medfører mer forskning og utviklingsarbeid sammen med barnehager og skoler, og med kommunesektoren som er ansvarlig for å gi barn og unge et godt barnehage-  og skoletilbud. 

Les mer om Lærerutdanning 2025 på regjeringen.no