Publisert: 14.11.2022
Rapporten er basert på samarbeidet i prosjektet som består av forskere fra UiT-Norges arktiske universitet, Universitetet i Sørøst-Norge (USN) og partnerne KS, Utdanningsforbundet og Pedagogstudentene.
Hvilke forventninger har studenter i det siste studieåret i den femårige grunnskolelærerutdanningen (master) til seg selv og møtet med elever, foresatte, kolleger og ledere i skolen?
Noen av de foreløpige funnene i rapporten:
- Studentene ser fram til arbeidet i skolen med positivitet og entusiasme.
- Studentene gir uttrykk for at fordypningen i fag har rustet dem godt til å undervise i de aktuelle skolefagene selv om mange etterlyser mer vekt på fagdidaktikk i undervisningen.
- Studentene forventer å måtte undervise i skolefag som ikke inngår i fagporteføljen de har med seg fra utdanningen.
- Mange av studentene i undersøkelsen føler seg lite forberedt til oppgaver som kontaktlærerrollen og samarbeid med foresatte, individuelle opplæringsplaner, samarbeid med hjelpetjenester, undervisning og tilrettelegging for elever med særskilte behov.
- Kun 13 prosent av studentene i undersøkelsen velger «kompetanse i hvordan gjennomføre forskningsbasert utviklingsarbeid» som ett av sine tre viktigste bidrag inn i skolen.
- Mer enn fire av fem studenter markerer «entusiasme og glød for elevenes læring og skolemiljø» som ett av sine tre viktigste bidrag til det profesjonelle fellesskapet.
- 93% av studentene ønsker å delta i en kvalitetssikret veiledningsordning slik det er beskrevet i Prinsipper og forpliktelser for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole (følg lenka)