Publisert: 10.09.2018
KS har i samarbeid med Kunnskapsdepartementet og andre organisasjoner for eiere, arbeidstakere og arbeidsgivere utarbeidet prinsipper og forpliktelser for veiledning av nytilsatte lærere i barnehager og skoler. Nå kommer anbefalingene.
- Det er arbeidsgivers ansvar at nyutdannede og nyansatte lærere ivaretas på en god måte. KS har forpliktet seg til å bidra til at kommuner og fylkeskommuner gjennomfører veiledning i tråd med prinsippene. Dette innebærer blant annet at kommuner og fylkeskommuner bør ha en strukturert og målrettet plan for veiledning av nyutdannede lærere i både barnehager og skoler, sier avdelingsdirektør for utdanning i KS, Erling Lien Barlindhaug.
Nasjonal veiledningsordning
Stortinget ba våren 2017 regjeringen i samarbeid med partene om å utforme nasjonale rammer for en veiledningsordning for nyutdannede nytilsatte lærere. Kunnskapsdepartementet har bestemt at de nasjonale rammene blant annet skal bestå av prinsipper og forpliktelser for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole.
- Vi oppfordrer kommuner og fylkeskommuner til aktivt å rekruttere veiledere og å legge til rette for at disse får nødvendig kompetanseheving. Mange kommuner og fylkeskommuner har gode veiledningsordninger. KS vil bruke ulike nasjonale og regionale fora til samarbeid og erfaringsutveksling om ordningen mellom kommuner og fylkeskommuner, sier Barlindhaug.