Siden 2014 har det blitt 5.700 flere årsverk til undervisning. De siste fem årene har lærertettheten økt og andelen lærere som oppfyller opplæringslovens kompetansekrav for tilsetting har vært stabil. Les om tallene fra GSI her.

95,6 prosent av undervisningstimene i grunnskolen blir gitt av lærer som oppfyller opplæringslovens kompetansekrav (§ 10-1). I 4,4 prosent av timene underviser lærere som ikke oppfyller disse kravene. Dette har vært stabilt i flere år. Andelen varierer mellom fylker, kommuner og på den enkelte skole.

Forskjeller i lærerstatistikk

Her kan du lese Utdanningsdirektoratets analyse av GSI-tallene. Utdanningsdirektoratet forklarer her de viktigste forskjellene mellom GSI og statistikken som Statistisk sentralbyrå (SSB) lager om lærerkompetanse. For det første beregner SSB andelen lærere i grunnskolen uten lærerutdanning, mens det som rapporteres til GSI er andelen lærere som ikke oppfyller kompetansekravene i opplæringsloven.

De som har fullført lærerutdanning, vil oppfylle kompetansekravene for tilsetting og undervisning i skolen. Men opplæringsloven og dens forskrift åpner også for at pedagogisk og faglig kompetanse kan tilegnes på andre måter. Det kan være andre typer pedagogisk utdanning, eller utdanning fra utlandet som er godkjent av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen). Slik kompetanse vil regnes som «godkjent» i GSI, men ikke telles som lærerutdanning av SSB. Vurderingene baserer seg på denne forskningsrapporten fra NTNU-samfunnsforskning, bestilt av Utdanningsdirektoratet.

Lærertetthet

Rapporten viser at 89 prosent av de offentlige skolene på 1.–4. trinn oppfyller lærernormen. På 5.–7. trinn er andelen 96 prosent, og på 8.–10. trinn 92 prosent. Mange skoler mangler bare et halvt årsverk for å oppfylle normen. For at alle offentlige grunnskoler skal oppfylle normen, er det behov for omtrent 320 flere lærerårsverk.

I tillegg viser tallene en vesentlig økning i andel barn i SFO. Det er en følge av at det er innført gratis SFO 12 timer per uke for førsteklassinger fra høsten 2022. Neste skoleår utvides dette også til elever på andre trinn.